آرتروز لگن (سائیدگی مفصل لگن) چیست + درمان آن

آرتروز لگن و درمان آن

آرتروز لگن یا سائیدگی مفصل لگن، عارضه‌ای شایع بین مردان و زنان در هر گروه سنی است . معمولا در این بیماری، غضروفی که سر استخوان را پوشانده، تخریب می‌شود و به دنبال آن استخوان اطراف مفاصل هم دچار تخریب و سائیدگی می‌شوند. در ادامه مطلب با دلائل، عوامل و درمان آرتروز لگن با ما همراه باشید. جهت دسترسی به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علت ایجاد آرتروز لگن
چگونه افزایش سن و اضافه وزن موجب سائیدگی مفصل لگن خواهد شد؟
علائم آرتروز مفصل لگن
تشخیص آرتروز یا ساییدگی لگن
برخی از مهمترین اقدامات درمانی آرتروز لگن
تمرینات فیزیوتراپی در درمان آرتروز لگن
تمرینات ورزشی برای رفع آرتروز لگن
چگونه می‌توان از سائیدگی مفصل لگن پیشگیری کرد؟
 سخن آخر

علت ایجاد آرتروز لگن

آرتروز لگن نوعی بیماری پیشرونده است، به این معنی که به طور معمول به تدریج شروع می‌شود و با گذشت زمان بدتر خواهد شد. آرتروز یا همان سائیدگی مفصل لگن معمولا با علائم و نشانه‌هایی همراه است که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

• ایستادن‌های طولانی مدت
• انجام برخی از مشاغل خاص
• تغییر شکل یا ضعیف شدن عضله و فرو ریختن آن
• بالا رفتن مداوم و طولانی از پله
• اضافه وزن
• افزایش سن
• ژنتیک
• سابقه آسیب‌های مفصلی

چگونه افزایش سن و اضافه وزن موجب سائیدگی مفصل لگن خواهد شد؟

همان طور که اشاره شد، از مهمترین عوامل این عارضه، سن و افزایش وزن است. اکثر افراد مبتلا به آرتروز، معمولا بیش از 50 سال سن دارند. با افزایش وزن، بافت نرمی که باعث حرکت راحت‌تر و کاهش درد می‌شود، ناپدید می‌شود و فرد دردهای شدیدی را در ناحیه مفصل لگن خواهد داشت.

علاوه بر این، مفصل‌هایی که در مدت‌های طولانی تحت تاثیر استرس باشند، تخریب می‌شوند. معمولا بدن افراد چاق، استرس فیزیکی بیشتری را متحمل می‌شود و همین موضوع باعث ابتلا به سائیدگی مفصل لگن خواهد شد.

تاثیر افزایش سن و وزن بر آرتروز لگن

علائم آرتروز مفصل لگن

آرتروز لگن علائمی را به دنبال دارد که در صورت مشاهده هر کدام از آن‌ها بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید و در این باره با او صحبت کنید:

• احساس درد و خشکی مفصل لگن هنگام بیدار شدن از خواب و نشستن‌های طولانی مدت
• درد، حساسیت و تورم در ناحیه لگن و ران
• احساس سائیدگی مفصل لگن و یا حتی صدای قیژقیژ از داخل مفصل لگن
• ناتوانی حرکت مفاصل در جهت انجام دادن برخی از فعالیت‌های روزمره

تشخیص آرتروز یا ساییدگی لگن

اگر گمان می‌کنید که به آرتروز لگن مبتلا هستید، اولین و مهمترین مرحله، تشخیص دقیق است. ارزیابی تشخیص، احتمالا موارد زیر را شامل می‌شود:
• تاریخچه پزشکی شما: با مشاهده علائم آرتروز لگن، پزشک شما درباره سوابق پزشکی از شما سوال خواهد کرد.
• معاینه جسمی برای نحوه عملکرد مفصل و وجود هرگونه محدودیت حرکتی در این مفصل
• انجام رادیوگرافی یا اشعه X برای تعیین اینکه آیا ناهنجاری‌هایی در مفصل وجود دارد یا خیر؟
• آزمایش خون برای تعیین آنتی بادی‌ هایی که ممکن است با نوع خاصی از آرتریت همراه باشد (فقط در صورت نیاز)

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی کف لگن + مزایای این روش

برخی از مهمترین اقدامات درمانی آرتروز لگن

معمولا برای درمان آرتروز لگن راهکارهای درمانی متفاوتی وجود دارد که بر اساس سلامت عمومی فرد، سن و بسیاری از عوامل دیگر توسط پزشک برای بیمار تجویز خواهد شد. به طور معمول، درمان‌های دارویی، انجام تمرینات فیزیوتراپی و در نهایت در صورت حاد بودن وضعیت بیمار، جراحی آرتروز لگن برای فرد تجویز خواهد شد.

اقداما درمانی آرتروز گردن

درمان‌های غیرجراحی و دارویی
با استفاده از دارو درمانی می‌توان علائم و دردهای مزمن ناشی از آرتروز لگن را تا حدودی بهبود بخشید. از جمله:

• مصرف داروهای ضدالتهابی مانند: ایبپوبروفن
• تزریق داروهای کورتیکوستروئیدی در داخل مفصل ران برای جلوگیری از التهاب
• انجام تمرینات فیزیوتراپی و ورزش درمانی
• استراحت
• حفظ وزن سالم (و در صورت لزوم کاهش وزن)
• استفاده از عصا و واکر برای بیماران مبتلا به این عارضه

درمان‌های جراحی
در مواردی که شدت سائیدگی یا آرتروز لگن زیاد باشد و هر کدام از روش‌های درمانی جوابگو نباشند، می‌توان از درمان‌های جراحی استفاده کرد. روش‌های جراحی جهت درمان آرتروز لگن با توجه به وضعیت و شرایط بیمار متفاوت خواهد بود. جراحی تعویض مفصل لگن یکی از متداول‌ترین روش‌های درمانی در این زمینه است.

افراد متخصص در کلینیک فیزیوتراپی شهران، می‌توانند راه‌کارهای موثری را برای کاهش ریسک ابتلا به آرتروز لگن به شما پیشنهاد دهند. چنانچه نیاز به کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید می توانید با شماره 02144339562 تماس حاصل فرمایید

تمرینات فیزیوتراپی در درمان آرتروز لگن

برخی از تمرینات مفید فیزیوتراپی تا حدود زیادی در درمان آرتروز لگن و دردهای مزمن آن، کمک کننده است. مهمترین اقدامات فیزیوتراپی در این زمینه عبارتند از :

• طب سوزنی: انجام طب سوزنی تا حدودی زیادی موجب کاهش درد و بهبود عملکرد در افراد مبتلا به آرتروز لگن خواهد شد.
• ماساژ درمانی: یکی از موثرترین و ساده‌ترین روش‌های درمانی آرتروز لگن، ماساژ درمانی است. این کار باعث می‌شود گرفتگی و انقباض در عضلات لگن برطرف شود و این موضوع به بهبود درد افراد مبتلا به این عارضه موثر است.
• سرما و گرما درمانی: سرما و گرما درمانی هر دو با توجه به شرایط بیمار می‌توانند درد مفصل لگن را تسکین بخشند. گرما موجب برطرف کردن خشکی مفصل و سرما هم باعث رفع اسپاسم عضلانی خواهد شد.
• انجام تمرینات خاص فیزیوتراپی: بعد از تشخیص علائم، برنامه های فیزیوتراپی خاصی توسط درمانگر برای بهبود وضعیت فرد و تقویت عضلات لگن تجویز خواهد شد. برخی از این تمرینات ساده هستند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را انجام دهید، همانند پیاده روی و شنا کردن.

فیزیوتراپی آرتروز لگن

اما برخی دیگر از برنامه های درمانی باید تحت نظر شخص درمانگر در کلینیک انجام شود. از برنامه‌های درمانی فیزیوتراپی در جهت درمان آرتروز لگن شامل موارد زیر است:

اولتراسوندتراپی
مگنت‌تراپی
 درمان با لیزر سرد
شاک ویوتراپی
 درمان دستی لگن
ماساژ درمانی
 تمرینات بیوفیدبک تراپی
 تمرینات افزایش انعطاف‌پذیری و قدرت لگن

کلینیک فیزیوتراپی شهران، انجام تمرینات موثر فیزیوتراپی را در غرب تهران به عنوان یک روش درمانی در جهت بهبود دردهای آرتروز لگن پیشنهاد می‌کند. اگر در این زمینه مشکلی دارید ، جهت درمان در فیزیوتراپی شهران با شماره های 44339562 و 44339563 تماس حاصل فرمایید.

تمرینات ورزشی برای رفع آرتروز لگن

انجام برخی از ورزش‌های مناسب می‌تواند مقاومت و قدرت عضلات اطراف مفصل لگن را افزایش دهد. برخی از مهمترین تمرینات ورزشی برای بهبود عارضه آرتروز لگن به شرح زیر است:

1. به پشت دراز کشیده و یک بالش زیر سر خود قرار دهید. با کمک دست‌ها، زانوی خود را به داخل شکم بکشید و همزمان پای دیگر خود را به زمین فشار دهید. این وضعیت را حدود 5 ثانیه حفظ کرده و سپس به حالت اولیه باز گردید. بهتر است این تمرین را 10 بار تکرار کنید.

تمرین ورزشی برای رفع آرتروز لگن

2. بایستید و دست خود را بر روی پشت یک صندلی قرار دهید. پای خود را در حالتی که زانوی شما صاف است، به عقب حرکت دهید. هنگام انجام این حرکت نباید به جلو خم شوید و کاملا در حالت ایستاده قرار گرفته باشید. این تمرین را به مدت 5 ثانیه و 5 بار انجام دهید.

تمرین ورزشی برای رفع آرتروز لگن

3.در حالت ایستاده به پهلو، یک دست خود را بر روی صندلی قرار دهید. پایی که از صندلی دور است را بلند کنید و به سمت عقب حرکت دهید. دقت داشته باشید که هنگام انجام این تمرین ورزشی باید کمر شما کاملا صاف باشد. این تمرین را 5 ثانیه و 5 بار انجام دهید.

تمرین ورزشی برای رفع آرتروز لگن

4. در کنار یک دیوار در حالت ایستاده قرار گرفته و پاهای خود را از دیوار فاصله دهید. (حدود 20 سانتی متر) سپس به آرامی در حالی که پشت شما به دیوار است، کمر خود را به سمت پایین حرکت دهید و این کار را تا زمانی که احساس درد ندارید، ادامه دهید.

تمرین ورزشی برای رفع آرتروز لگن

چگونه می‌توان از سائیدگی مفصل لگن پیشگیری کرد؟

برای پیشگیری از ابتلا به آرتروز لگن، راهکارهای ساده و موثری وجود دارد. یکی از راهکارهای پیشگیری از آرتروز لگن، داشتن وزن سالم و حفظ آن است. علاوه بر این، سعی کنید به طور مرتب ورزش کنید، ورزش کردن به صورت مداوم موجب تقویت عضلات مفصل لگن خواهد شد و این موضوع از ابتلا به عارضه سائیدگی لگن جلوگیری خواهد کرد.

سخن آخر

همان طور که اشاره شد، راهکارهای متفاوتی برای درمان آرتروز مفصل لگن وجود دارد. علائم آرتروز لگن همیشه با گذشت زمان تشدید نمی‌شود، بنابراین بسیاری از افراد می‌توانند با انجام تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی زندگی عادی داشته باشند. با این حال، تمام اشکال آرتروز لگن ممکن است به طور دائم به مفصل ران آسیب برساند. در حالی که آرتروز در افراد مسن شایع‌تر است، اما انواعی از ورم مفاصل لگن وجود دارد که افراد جوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در صورتی که هرگونه سوالی در مورد موضوع "آرتروز لگن" دارید، می توانید در بخش نظرات سوال خود را مطرح کنید. برای دیدن پاسخ سوال خود به همین صفحه برگردید.

بیشتر بخوانید...

ارسال سوال و دیدگاه

علت درد و سوزش بین دو کتف چیست؟

درد وسط دو کتف - علت درد بین دو کتف پشت - درمان درد ستون فقرات بین دو کتف - درمان درد ستون فقرات بین دو کتف

درمان سر و گردن رو به جلو + بهترین حرکات اصلاحی

سر و گردن به جلو - ناهنجاری شانه به جلو - پیشگیری از سر به جلو - تمرینهای اصلاحی برای سر به جلو

9 حرکت مفید ورزشی برای درمان خار پاشنه