فیزیوتراپی پارگی منیسک زانو

یکی از خدماتی که در مرکز فیزیوتراپی شهران ارائه می شود، ارائه خدمات پیشرفته در راستای درمان و فیزیوتراپی بیماران دچار پارگی منیسک زانو است. متخصصین مرکز فیزیوتراپی شهران با تجربه بالای خود و در اختیار داشتن جدیدترین تجهیزات فیزیوتراپی روز دنیا می توانند به شما در درمان و توانبخشی برای فیزیوتراپی جایگزین جراحی منیسک و همچنین فیزیوتراپی پس از جراحی منیسک زانو کمک کنند. در همین راستا مقاله ای در مورد فیزیوتراپی برای پارگی منیسک برای شما آماده کرده ایم که امیدواریم مفید واقع شود. جهت دسترسی به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر کمک بگیرید.

پارگی منیسک چیست؟
علائم پارگی منیسک زانو چه هستند؟
تشخیص پارگی منیسک
آیا میتوانم به جای جراحی، فیزیوتراپی انجام دهم؟
فیزیوتراپی منیسک زانو چگونه است؟
فیزیوتراپی چقدر طول می کشد؟
چگونه از پارگی منیسک زانو جلوگیری کنیم؟

پارگی منیسک چیست؟

پارگی منیسک یکی از آسیب های رایج زانو است. منیسک نقش مهمی در جذب ضربه و کمک به تقویت مفصل زانو دارد. میزان بهبود زانو و نیاز به جراحی تا حد زیادی بستگی به نوع پارگی و میزان وخامت پارگی دارد. اگر شما تازه دریافته اید که درد و تورم زانویتان ناشی از پارگی منیسک است، احتمالا باید تصمیم بگیرید که که چگونه درمان خود را ادامه دهید. نحوه انتخاب درمان علاوه بر میزان و محل پارگی بستگی به سن شما و همچنین مدت زمانی دارد که میخواهید به فعالیت طبیعی تان بازگردید.

پارگی منیسک زانو

پارگی منیسک در ورزش هایی مانند فوتبال و والیبال رایج است. پارگی معمولا هنگامی رخ می دهد که فرد جهت حرکتش را ناگهان در حین دویدن عوض می کند و اغلب همراه با دیگر آسیب های زانو از جمله آسیب رباط صلیبی جنوبی رخ می دهد. پارگی منیسک به ویژه در ورزشکاران مسن رایج است زیرا منیسک با افزایش سن تضعیف می شود. بیش از 40 درصد افراد 65 سال به بالا دچار پارگی منیسک می شوند.
شما در هر یک از زانوهایتان یک منیسک دارید که از غضروف که یک ماده سخت و لاستیک مانند است، ساخته شده اند. منیسک ها در واقع جذب کننده ضربه هستند و مانع کوبیده شدن استخوان رانتان در ناحیه بالای پا بر روی درشت نی در ناحیه تحتانی پا می شوند.

علائم پارگی منیسک زانو چه هستند؟

علائم پارگی منیسک شامل موارد زیر هستند:
• درد زانو
• ورم
• دشواری در خم و راست کردن پا
• قفل شدگی یا گیر کردن زانو
در ابتدا، درد ممکن است زیاد نباشید اما هنگامی که التهاب افزایش یابد، درد زانو نیز بیشتر می شود.

تشخیص پارگی منیسک

برای تشخیص پارگی منیسک، پزشک شما یک معاینه کلی انجام خواهد داد و جزئیات آسیب را از شما خواهد پرسید. عکس رادیوگرافی برای کنار گذاشتن دلایلی مانند شکستگی استخوان و دیگر مشکلات تجویز می شود. همچنین ممکن است پزشک ام آر آی را برای شما تجویز کند تا ارزیابی دقیق تری از غضروف زانویتان انجام شود.
پس از تشخیص اولیه پارگی منیسک، پزشک به شما توصیه خواهد کرد تا استراحت کنید و بر روی محل آسیب دیده از کمپرس سرد (یخ) استفاده کنید و برای کاهش درد مسکن مصرف کنید. سپس، ممکن است به شما فیزیوتراپی، جراحی یا هر دوی این موارد توصیه شوند.

آیا میتوانم به جای جراحی، فیزیوتراپی انجام دهم؟

فیزیوتراپی اغلب بخشی از درمان محافظه کارانه برای ممانعت از جراحی حداقل در ابتدای شروع درمان است. اغلب افراد میان سال یا دچار آرتروز اغلب دچار پارگی منیسک در اثر استهلاک این غضروف در طی زمان می شوند. برای این دسته افراد، فیزیوتراپی می تواند به اندازه جراحی مفید واقع شود.
حتی اگر جوان تر باشید و تناسب اندام داشته باشید و ورزشکار هم باشید، بهتر است با رویکرد محافظه کارانه فیزیوتراپی شروع کند. بسته به جهت پارگی، طول آن و محل آن، فیزیوتراپی می تواند موثر واقع شود. اما اگر پارگی موجب قفل شدگی زانویتان می شود، احتمالا نیاز به جراحی پیدا خواهید کرد.

فیزیوتراپی و بهبود پارگی منیسک زانو

بخشی از تصمیم شما می تواند مبتنی بر این مورد باشد که در اثر این آسیب چقدر فعالیت های شما محدود شده باشد. اگر شما یک ورزشکار حرفه ای هستید و به دلیل پارگی منیسک نمی توانید به ادامه ورزش خود بپردازید، ممکن است رویکرد محافظه کارانه مناسب شما نباشد.
حتی اگر جراحی انجام دهید، پس از جراحی نیاز به فیزیوتراپی خواهید داشت. این کار به بازگشت کامل سلامتی زانوان شما کمک خواهد کرد.

چنانچه شما هم دچار پارگی منیسک شده‌اید، می‌توانید از متخصصان مرکز فیزیوتراپی شهران مشاوره بگیرید. مرکز فیزیوتراپی شهران با در اختیار داشتن تیمی تخصصی و جدیدترین دستگاه‌های روز دنیا هم‌اکنون به‌عنوان مجهزترین فیزیوتراپی غرب تهران آماده ارائه خدمات تخصصی فیزیوتراپی به شما همشهریان عزیز است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02144339562 تماس حاصل فرمایید.

فیزیوتراپی منیسک زانو چگونه است؟

چه شما فیزیوتراپی را به عنوان درمان جایگزین جراحی انجام دهید یا پس از جراحی تمرینات فیزیوتراپی را شروع کنید، هدف هر دو یکی خواهید بود: برگرداندن گستره حرکتی، قدرت و کنترل شما بر زانوانتان.
روند فیزیوتراپی معمولا به صورت زیر خواهد بود:
1. شما تمرینانتان را با تمرکز بر گستره حرکتی مانند انعطاف پذیری و کشش زانوانتان تا حد ممکن بدون درد آغاز می کنید.
2. به سراغ حرکات کششی خواهید رفت تا عضلات پاهایتان شل شوند.
3. تمرینات پایه مانند بالا بردن پا و بلند شدن بر روی شست پا را شروع خواهید کرد.
4. اگر بتوانید تمام این تمرینات را بدون درد انجام دهید، به سراغ تمرینات پیشرفته تر مانند بلند شدن بر روی شست پا همراه با وزنه، اسکات پا و تمرینات کششی دشوارتر خواهید رفت.
این موارد مراحل کلی هستند و ممکن است بر اساس نیاز و توانایی شما در هم ترکیب شوند.
برای مثال ممکن است شما تمرینات پایه و کششی را زودتر شروع کنید.
به یاد داشته باشید که نباید خود را متحمل درد کشیدن کنید. تمرکز شما باید بر روی خوب شدن باشد، بنابراین نباید تمرینات پیشرفته تر را زودتر از زمانی شروع کنید که بتوانید تمرینات پایه را بدون درد انجام دهید.

فیزیوتراپی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان فیزیوتراپی بستگی به سن، نوع پارگی، چگونگی بهود و نوع جراحی دارد.
به عنوان بخشی از یک درمان محافظ کارانه، فیزیوتراپی شما حدود 4 تا 6 هفته طول خواهد کشید. همچنین می توانید به طور مرتب تمریناتی که یاد گرفته اید را در خانه هم انجام دهید.
اگر این تمرینات برای شما کافی نباشند ممکن است نیاز به جراحی پیدا کنید.

فیزیوتراپی منیسک زانو

اگر جراحی بر روی شما برای برداشتن بخشی از منیسک انجام شود، سه تا شش هفته طول خواهد کشید تا به فعالیت های طبیعی تان بازگردید. اگر جراحی برای ترمیم منیسک انجام شود، سه ماه حدودا طول خواهد کشید تا بهبود یابید.

چگونه از پارگی منیسک زانو جلوگیری کنیم؟

پارگی منیسک اغلب قابل اجتناب نیست زیرا معمولا نتیجه یک اتفاق تصادفی است اما می تواند ریسک آسیب زانو را به وسیله موارد زیر کاهش داد:
• عضلات رانتان را با تمرینات مرتب تقویت کنید
• با فعالیت های سبکی پیش از شروع تمرینات بدنتان را گرم کنید
• بین تمرینات به بدنتان زمانی برای استراحت بدهید. عضلات خسته شده می تواند ریسک آسیب شما را افزایش دهند
• مطمئن شوید که کفش هایتان مناسب ورزش کردن باشند و به خوبی پاهایتان را پشتیبانی کنند.
• هرگز به سرعت شدت تمرینات خود را افزایش ندهید. تغییرات را به آرامی اعمال کنید.
• انعطاف پذیری بدن خود را حفظ کنید.

چنانچه شما یا یکی از نزدیکانتان دچار پارگی منیسک یا دیگر آسیب های زانو شده اید، می توانید جهت دریافت وقت مشاوره و معاینه با شماره 02144339562 تماس بگیرید. فیزیوتراپی شهران آماده ارائه خدمات با مجهزترین دستگاه ها و پیشرفته ترین متد روز دنیا به شما عزیزان است.