درمان تنگی کانال نخاعی

یکی از خدماتی که در مرکز فیزیوتراپی شهران ارائه می شود، ارائه خدمات پیشرفته در راستای درمان و فیزیوتراپی مشکلات ناشی از تنگی کانال نخاعی است. فیزیوتراپیستهای مرکز فیزیوتراپی شهران با تخصص بالای خود و در اختیار داشتن جدیدترین تجهیزات فیزیوتراپی روز دنیا آماده ارائه خدمات فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی به شما عزیزان هستند. در همین راستا مقاله ای در مورد تنگی کانال نخاعی برای شما آماده کرده ایم که امیدواریم مفید واقع شود. جهت دسترسی به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر کمک بگیرید.

تنگی کانال نخاعی چیست
دلایل ایجاد تنگی کانال نخاعی
علائم و نشانه ها
تشخیص تنگی کانال نخاعی
فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی
درمان با استفاده از حرکات ورزشی

تنگی کانال نخاعی چیست؟

از پشت سرهم قرار گرفتن مهره ها کانال استخوانی ایجاد می شود که نخاع در آن قرار می گیرد و به آن کانال نخاعی گفته می شود. اگر بر اثر یک فشارهای مختلف، این کانال تنگ شود فضا و محدوده مورد نیاز نخاع کم و منجر به ایجاد فشار بر نخاع می شود. این فشارها و عوارض پس از آن در نهایت باعث بروز عارضه ای به نام تنگی کانال نخاعی می شوند.
فشارهایی که گفته شد بر اعصابی که از نخاع خارج می شوند نیز وارد شده و به سایر اندام های بدن اعمال می شوند. بدین ترتیب است که علائم بیماری آشکار می شوند. این تنگی در هر قسمت از کانال نخاعی می تواند ایجاد شود و بیشتر در نواحی کمر و گردن رخ می دهد. بد نیست بدانید تنگی کانال نخاعی، یکی از دلایل شایع کمر درد به حساب می آید و بروز آن در افراد مسن و میانسال بیشتر شایع است. از آنجایی که این بیماری باعث ایجاد اختلالاتی در زندگی روزمره فرد می شود، تشخیص و درمان به موقع آن امری ضروریست.

تنگی کانال نخاعی

تصویری از نحوه به وجود آمدن تنگی کانال نخاعی

دلایل ایجاد تنگی کانال نخاعی

دلایل متفاوتی موجب ایجاد تنگی کانال نخاعی می شود که مهمترین آنها عبارتند از:
• افزایش سن: با افزایش سن و رشد استخوانها و بافت های دیگر به داخل کانال نخاعی، با تنگ شدن این کانال روبرو می شویم.
• بیماری های مادرزادی: گاهی کانال نخاعی بیمار از بدو تولد کوچکتر از حالت طبیعی است که منجر به ایجاد این بیماری می شود.
• آسیب و صدمه: وارد شدن ضربه یا صدمه به ستون فقرات می تواند در تنگی کانال نخاعی نقش مهمی داشته باشد. از جمله شایع ترین آسیبهایی که موجب این عارضه می شوند می توان به برداشتن یک شی سنگین یا شکستگی در ستون فقرات اشاره کرد.
• پوکی استخوان: بر اثر پوکی استخوان، غضروفی که بین مفاصل قرار دارد از بین رفته و تنگی کانال نخاعی را ایجاد می کند.
• اسپرز استخوان (استئوفیت): زائده های استخوانی به کانال نخاعی و یا ریشه های عصب کمر حمله کرده و موجب فشردگی کانال نخاعی و عصب های نخاعی می شوند.
• بیماری روماتیسم: این بیماری باعث ایجاد اسپرز استخوان (زائده استخوانی) می شود که باعث فشردگی کانال نخاعی می شوند.
• پاره شدن دیسک کمر: دیسک نزدیک سوراخ مهره ای، باعث بیرون زدگی دریچه عصبی می شود و در نتیجه ریشه عصب نخاعی فشرده یا مسدود می گردد که نتیجه امر، تنگی کانال نخاعی می باشد.
• اسکولیوز کمری دژنراتیو: بر اثر این بیماری طناب نخاعی و ریشه های عصب فشرده و تنگی کانال نخاعی بروز می کند.
• آرتروز: استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید دو مورد از آرتروزهای ستون فقرات می باشند و بر این بیماری تأثیرگذار هستند.
• ناپایداری ستون فقرات یا اسپوندیلولیستزیس (لغزش مهره): گاهی مهره زیرین در ستون فقرات به سمت جلو لیز می خورد و تناسب کانال نخاعی را بر هم می زند.
• تومورهای ستون فقرات

چنانچه شما هم دچار تنگی کانال نخاعی هستید و قصد بهبود زندگی خود را دارید با ما تماس بگیرید. فیزیوتراپی شهران با در اختیار داشتن فیزیوتراپیستهای باتجربه و جدیدترین و مدرن ترین تجهیزات روز دنیا آماده ارائه خدمات پیشرفته فیزیوتراپی به شما عزیزان است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 02144339562 تماس بگیرید.

علائم و نشانه ها

از کجا بفهمیم دچار تنگی کانال نخاعی شده ایم یا نه؟ چنانچه هر یک از علائم زیر را داشتید حتما برای بررسی های بیشتر به پزشک مراجعه کنید.
• درد در کمر و نواحی پشت بدن
• وجود درد سوزشی در باسن و اندام های تحتانی
• احساس بی حسی یا گزگز در باسن، ران و ساق پاها
• ایجاد ضعف در عضلات ران و ساق
• کاهش درد در هنگام خم کردن کمر و رو به جلو خم شدن

کمردرد و تنگی کانال نخاعی

کمردردهای شدید می توانند یکی از نشانه های تنگی کانال نخاعی باشند

• در موارد شدید، ایجاد بی اختیاری ادرار و مدفوع به صورت جزئی یا کامل
• ایجاد محدودیت در راه رفتن
• بی حسی و ضعف در دست ها
• ایجاد مشکل در برقراری رابطه جنسی

تشخیص تنگی کانال نخاعی

متخصص پس از صحبت با بیمار و پرسیدن سوالاتی مانند سوابق پزشکی بیمار، زمان بروز درد، عوامل تشدید و تسکین کننده درد و... و با انجام معاینات لازم به بررسی و تشخیص بیماری می پردازد و در صورت نیاز از روش ها مخصوص پزشکی برای تشخیص بهتر استفاده می کند که این روش ها عبارتند از:
• رادیوگرافی ساده: این روش می تواند تغییرات کلی را در ستون مهره نشان دهد ولی برای بررسی های دقیق تر نخاع و ریشه های عصبی باید از روش های تصویر برداری دیگری استفاده شود.
• ام آر آی: در این روش با استفاده از یک میدان مغناطیسی و فرکانس امواج رادیویی، تصویر دقیقی از بافت‌های نرم ستون فقرات به دست می آید.
• سی تی اسکن: یک روش ایمن است که با استفاده از پرتو اشعه ایکس و یک کامپیوتر تصاویر ۲ بعدی از ستون فقرات حاصل می شود.
• الکترومیوگرافی: به این روش تست نوار عصب و عضله نیز گفته می شود که در آن وضعیت ریشه های عصبی نخاع بررسی می شود.
• سونوگرافی داپلر
• تومو گرافی محوری کامپیوتری
• میلوگرافی

افرادی که مبتلا به عارضه تنگی کانال نخاعی هستند می دانند که درمان صحیح و اثربخش این بیماری نیازمند چند جلسه فیزیوتراپی پیشرفته است. ما در مرکز فیزیوتراپی شهران، با بکارگیری جدیدترین تجهیزات روز دنیا آماده خدمت رسانی و درمان اساسی این عارضه هستیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 02144339562 تماس بگیرید.

درمان تنگی کانال نخاعی

• دارو: براساس تجویز متخصص داروهایی به منظور تسکین التهاب، درد و اسپاسم عضلانی می توان مصرف نمود.
• تزریق: رایج ترین نوع تزریق برای تسکین درد، تزریق اپیدورال کمر می باشد این تزریق جهت کاهش درد در این منطقه انجام می شود و بعد از تزریق نیاز به چند جلسه فیزیوتراپی ضروری است.
• جراحی

فیزیوتراپی و درمان کامل تنگی کانال نخاعی

بدون شک فرد پس از درمانهای اولیه ای که توسط متخصص ارتوپد انجام می شود، نیازمند چند جلسه فیزیوتراپی جهت بدست آوردن توان کافی برای رفع اساسی مشکل خود است.
فیزیوتراپی کانال نخاعی، یک روش درمانی است که معمولا ترکیبی از درمانهای ورزشی و درمان با کمک تجهیزات پیشرفته می باشد. درمان های پیشرفته شامل موارد زیر می شود:
ماساژ درمانی: منجر به تسکین دردهای ناشی از تنگی کانال نخاعی می شود، زیرا باعث می شود عضلات سفت منقبض شوند.
طب سوزنی: این روش موجب آزادسازی اندورفین، ماده شیمیایی که مسکن بدن است، می شود.
گرمادرمانی یا کمپرس یخ: با این روش، عصبهای منطقه آسیب دیده مورد هدف قرار می گیرد و افزایش توانایی فرد برای روشهای دیگر مهیا می شود.
درمان با استفاده از فراصوت و تحریک الکتریکی: این دو روش جزو جدیدترین متدهای فیزیوتراپی روز دنیا می باشند که هم اینک در مرکز فیزیوتراپی شهران ارائه می شوند.
لیزر درمانی: استفاده از لیزر درمانی را می توان یکی از جدیدترین متدهای رفع مشکل تنگی کانال نخاعی دانست که در آن، با استفاده از لیزر، به بهود بافتهای بدن و تحریک عصبهای درگیر در منطقه آسیب دیده می پردازیم.

فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی

ترکیبی از طب سوزنی و تحریک الکتریکی از موثرترین روشهای درمان این بیماری است

هم اینک ما در مرکز فیزیوتراپی شهران، پیشرفته ترین و مجهزترین مرکز فیزیوتراپی غرب تهران آماده ارائه خدمات فیزیوتراپی به افرادی هستیم که دچار دردها و مشکلات ناشی از تنگی کانال نخاعی هستند. ترکیبی از تکنولوژیهای مدرن و تجهیزات روز اروپا و استفاده از روشهای سنتی تر و موثر حرکات ورزشی، تضمین کننده بهبود سریع و بی بازگشت مشکلات تنگی کانال نخاعی خواهد بود. شما می توانید جهت دریافت مشاوره با شماره تلفن 02144339562 تماس بگیرید.

درمان با حرکات ورزشی

در درمان های فعال نرمش ها، حرکات کششی و ورزش هایی توسط فیزیوتراپیست تجویز می شود که منجر به افزایش قدرت انعطاف ستون مهره، ثابت سازی ستون فقرات، افزایش استحکام و داوم ستون فقرات، افزایش قدرت عضلات شکم و عضلات اطراف ستون مهره و تقویت عضلات پشت، ساق پا و شکم می شوند.
همچنین وضعیت مناسب بدن و تکنیک‌های بلند کردن اجسام و راه رفتن و حرکات اصلاحی به فرد آموزش داده می شود.

حرکات ورزشی و درمان تنگی کانال نخاعی

فیزیوتراپیستهای شهران کلینیک با آموزش حرکات ورزشی، شما را در رهایی از کمردردها یاری می دهند